ДІТИ НАДІЇ: ЯК ВИХОВУВАТИ З НАШИХ ШКОЛЯРІВ ВІДПОВІДАЛЬНИХ ЛІДЕРІВ - ВАЖЛИВІ ДУМКИ ПЕДАГОГА

Однією із життєво важливих проблем для України як держави є брак лідерів нової формації - відповідальних громадян, які ставлять суспільний інтерес вище власного. Як же виховувати таких лідерів? На це питання спеціально для онлайн-видання "4mama.ua" відповіла Оксана Карпенко - заступник директора з виховної роботи Технологічного ліцею «Ліко».

 

Школа – це модель майбутнього суспільства. Основи громадянського становлення та демократії закладаються саме тут з дитячих років.

Ефективний спосіб досягти цього – це запровадити учнівське самоврядування. Воно допомагає виявити молодь, яка хотіла б використовувати свою енергію та вміння заради інших, а також сприяє розвитку її організаторських здібностей. Крім того, самоврядування сприяє яскравим проявам творчості – діти вчаться проводити акції, виступи, писати проекти.

Учнівське самоврядування базується на участі кожного та неможливості скасування рішень іншими структурами. Це реальна участь дітей в управлінні класом і школою – воно сприяє згуртуванню шкільного колективу, розвитку громадської думки, процесу соціалізації особистості, ефективному входженню в доросле життя.

Хороші приклади учнівського самоврядування за кордоном створені у ряді країн

 У Великобританії та США, де його традиційним видом є система префектів або капітанів. Учні, обрані на ці посади, допомагають учителям підтримувати дисципліну. Іноді вони мають право накладати на своїх товаришів догани. Префекти і капітани обираються з представників класних колективів учнями школи. І що цікаво, мова йде не лише про відмінників – завдяки ротації у ролі префектів можуть побувати усі учні.

У Німеччині шкільні ради називаються конференціями. Їх делегати мають право голосу під час складання розкладу та планів щодо позакласної роботи – екскурсії, видання газети, гуртки та клуби, благодійність, дискусії, вечори відпочинку тощо.

З ними також обов’язково узгоджуються питання на кшталт того, чи варто застосовувати ті чи інші покарання, скільки та які завдання можна задавати додому.

Модель демократичного самоврядування, якою я особисто займаюсь, має назву Дитяча Дорадча Рада, слоган якої – “Навчитися жити разом”. Участь у діяльності органів самоврядування беруть шкільні комітети, в які входять кореспонденти, фотографи, дизайнери, тощо.

Є ще освітній комітет, який займається питаннями дисципліни, анкетуванням, шкільним радіо. На шкільних комітетах діти обговорюють та приймають правила, принципи та вирішують інші питання, пов’язані зі школою: успіхи, проблеми, пропозиції, невдоволення.

Усе це формує у дітей почуття лідера та члена спільноти спочатку в класі, в школі, потім у місті та, врешті-решт, у державі.

Участь школярів у самоврядуванні спонукає їх до осмислення власної ролі у житті колективу – саме тут кожен учень може відчути свою соціальну значимість. Я впевнена, що самоврядування допомагає виховувати громадянина, який діятиме та мислитиме по-новому, а також буде активним перетворювачем навколишнього життя.

Матеріал взято з онлайн-видання 4mama.ua