Як треба навчати дітей сьогодні, аби вони були успішними завтра

Інтерв'ю нашої директорки про компетенії сучасного вчителя для  MIND.UA

Сьогодні всі, хто має відношення до освіти, в один голос стверджують, що традиційна школа не відповідає вимогам сучасності, тому її підходи мають змінитися. Адже світ навколо змінився й змінилися самі діти. Нинішні дітлахи думають інакше, ніж наше покоління, бо світ навкруги уже зовсім інший. Сучасні діти значно вільніші, розкутіші, безпосередніші. У них кліпове мислення – вони не можуть довго концентруватися на одному матеріалі.

Але справа тут не лише у непосидючості: у нинішніх дітей суттєво швидший темп життя, вимога більшої свободи та необхідність приймати набагато більше рішень. Вони радше запитають поради в Google, ніж у вчителя. І це не недоліки, а сильні сторони наших дітей, які потрібно використовувати під час уроків. Яким чином це зробити – Mind розповідає Олена Кухаревська, експерт у сфері сучасної інноваційної освіти та директор Liko-School і Технологічного ліцею «Ліко».

Перш за все вчитель нової української школи має переосмислити власну роль. Йому потрібно стати ментором для дитини, координуючи процес та демонструючи різні методи навчання, альтернативні традиційному «викладаю матеріал – діти засвоюють – оцінювання». Нові шляхи – це співпраця та взаємодія, тайм-менеджмент, лідерство.

Наші діти живуть у той час, коли важливо вчитися бути креативним, уміти критично мислити, працювати в команді. Це ті навички, які допоможуть їм стати успішними у новому світі, що змінюється надто швидко.

Тому сьогодні педагоги все більше говорять не про окремі предмети, а про компетенції, заради яких потрібно об’єднувати предмети у блоки: математичний, природничий, громадянський тощо. Крім того, глобалізація вимагає формування в дітей нових глобальних цінностей, серед яких толерантність, повага до представників інших культур, націй, рас, релігій, схильність до співпраці з ними – до взаємозбагачення культур.

Звісно, у більшості шкіл України в пріоритеті все ще залишається стандартний урок, який проходить за схемою: опитати – виставити оцінки – пояснити новий матеріал – відпустити додому. Але сьогодні позитивних зрушень усе більше – ситуація змінюється буквально на очах. Великі надії в цьому сенсі покладаються на Нову українську школу – ключову реформу Міністерства освіти і науки. Вона вказує на правильний напрям – створити школу, де буде приємно навчатись і яка даватиме учням не лише знання, а й уміння застосовувати їх у житті.

Результати вже є: згідно зі спостереженнями під час заходів для педагогів, наразі не менше 5% вчителів в Україні привносять елементи Нової школи у свою практику. І вони з нетерпінням очікують, коли впадуть бюрократичні перепони й можна буде розвантажитися від обтяжливих звітів і паперів та вивільнити більше часу на підготовку до занять. На жаль, такі педагоги нерідко стикаються з обструкцією з боку консервативних колег і окремих батьків. Але майбутнє – саме за ними.

А поки що плацдармом для всього нового в українській освіті стали приватні школи, де перепон значно менше. Саме у цих закладах широко практикують функції вчителя-модератора, впроваджують такі інновації, як система соціально-емоційного навчання чи тьюторський супровід (індивідуальний педагогічний супровід учнів. – Mind). Приватна школа є майданчиком для дискусій та одним з постачальників «агентів змін» для всієї системи освіти в Україні.

Отже, бажання рухати нашу освіту вперед вистачає. Ми бачимо, як молоді викладачі активно шукають способи вдосконалювати свої знання, для чого зараз існує багато можливостей. Тож можна сподіватися, що вже незабаром українська освіта відповідатиме сучасними вимогам і готуватиме дітей до того, щоб вони були успішними в майбутньому.
За метеріалами Mind.ua